• mindfulness
    training

mindfulness

Waarom?

Ben jij lekker druk BEEZzig, maar af en toe de weg kwijt? Heb je last van stress of ongemak en wil je BEEter worden, er mee om leren gaan? Of wil je BEEter worden in iets wat je passie is? Mogelijk kan een mindfulnesstraining je helpen!

Mindfulnesstraining wordt ook wel aandachttraining genoemd. Mindfulness zorgt ervoor dat je stopt met piekeren, minder stress ervaart, effectiever werkt en lekkerder in je vel zit. Door aandacht te geven aan wat je doet, denkt en voelt, creëer je meer openheid en helderheid. Dat helpt om keuzes te maken die voor jou goed zijn. En makkelijker om te gaan met stress of ongemak. Het vereist wel training, want meestal hebben we de neiging om onplezierige gedachten, gevoelens en emoties juist weg te meppen!

Helpt het?

Mindfulness is bewezen effectief bij stress, burn-out en allerlei stress-gerelateerde klachten, maar ook helpt het als je het moeilijk vindt om nee te zeggen of op tijd te stoppen, moeite hebben om grenzen aan te geven of last hebben van een gejaagd gevoel. Ook bij vermoeidheid, slapeloosheid, piekeren, onzekerheid, zelfveroordeling, zorgen of somberheid is de training effectief gebleken.

Informatie over onderzoeken naar de effectiviteit van mindfulness kun je vinden op de onderzoekspagina van het Radboudumc Centrum voor Mindfulness.

training

Aan de slag!

Als je wilt investeren in de kwaliteit van je leven en je ook bereid en in staat bent naar eigen (automatische) gedachte- en gedragspatronen te kijken, is de training geschikt voor je!

In de bijeenkomsten maak je kennis met verschillende aandachtsoefeningen zoals de lichaamsscan, zitmeditatie, loopmeditatie en yoga. Tussen de oefeningen door is er ruimte voor het delen van ervaringen met de oefeningen. Met behulp van audiobestanden kun je thuis doorgaan met meditatie- en yogaoefeningen. Als je thuis elke dag tijd reserveert voor het doen van oefeningen, neemt het effect van de training aanzienlijk toe!

  • volwassenen
  • 8 wekelijkse bijeenkomsten

    duur: 2,5 uur
    + stiltedag

  • jongeren
  • 10 wekelijkse bijeenkomsten

    duur: afhankelijk van groepsomvang 60-90 minuten

  • kinderen
  • 8 wekelijkse bijeenkomsten

    duur: afhankelijk van groepsomvang 30-60 minuten

Voor specifieke doelgroepen, zoals bijvoorbeeld kinderen of jongeren die in het ziekenhuis verblijven, is een aangepast programma mogelijk.

Wat leer je?

Een training leert je om te gaan met stress en ongemak, grenzen te stellen maar ook om aardig te zijn voor jezelf. Als je bijvoorbeeld gestresst bent, heb je behoefte aan rust. De reactie is dan vaak maar doorgaan; nog even dit afmaken, nog even dat regelen. Mindfulness leert je om dan te stoppen.

pikobee

Wie of wat is PiKoBEE?

PiKoBEE staat voor Philip Kocken Bewustzijn En Energie. Na een werkzaam leven als ingenieur in de (duurzame) energiesector verzorg ik nu mindfulnesstrainingen voor volwassenen, jongeren en kinderen in de noordelijke provincies. Ik werk daarbij in opdracht van een organisatie (universiteit, hogeschool, ziekenhuis, bedrijf).

Lastige thema’s met compassie en lichtheid tegemoet treden is mijn kracht. Jong, oud, een moeilijke periode, bezig met topsport, ik ga met een ieder op zoek naar een verbeterde versie van zichzelf.

Aan de Radboud Universiteit ben ik opgeleid tot mindfulnesstrainer en bij Eline Snel tot kinder- en jongerentrainer. Bij de beroepsvereniging voor mindfulnesstrainers VMBN ben ik aangesloten als klasse 1 trainer.

De PiKoBEE filosofie

Ik gebruik het symbool van de bezige bij. De bijen van PiKoBEE zijn lekker bezig, maar nooit te druk. En uit vicieuze cirkels vliegen ze zó weer weg; hun eigen weg! Alleen als ik trainingen voor kinderen verzorg krijgen mijn knuffelbijen geen kans om weg te vliegen, ze worden zó stevig vastgehouden 🙂

contact

Meer weten?

Een mindfulnesstraining voor volwassenen, jongeren of kinderen verzorg ik meestal op locatie van de organisatie. Zie je als organisatie iets in mindfulness voor medewerkers, studenten, scholieren of patiënten, neem dan gerust contact met me op. Ik kijk graag samen wat er mogelijk is.


Philip Kocken
06 5434 6440
philip@pikobee.nl

reacties

Wat is de kracht van de training?

juli 2018

‘Ik vond het een echt een cadeautje om wekelijks een uur onder werktijd hiermee bezig te zijn. Het is meteen een oase van rust als je binnen komt, waardoor je even alle hectiek vergeet.’

‘Leren de tijd te nemen voor mezelf!’

‘Grip krijgen op chaos in je hoofd en spanning uit je lijf halen.’

‘Blij dat ik geweest ben, een dikke plus!’

‘Voor mij is de kracht om te leren ontspannen. Ik vind de bodyscan en de zittende meditatie het fijnst.’

‘Bedankt Philip, je hebt mij echt een aantal handvaten gegeven waar ik mee verder kan.’

‘Goede stressreductietechnieken’

Wat is de kracht van de training?

november 2018

‘Dank voor de fijne sessies!

‘Door bewust rust te nemen en stil te staan kom je een stuk verder.’

‘De training is een prachtige kans om in je zelf te investeren.’

‘In korte tijd leer je aandacht te hebben voor je zelf en je omgeving en voor het verschil tussen beiden.’

‘Ik ga de bijeenkomsten missen!’

‘Door stilte tot rust komen en daardoor gek genoeg veel efficiënter worden. Een prettiger mens worden zowel naar mezelf als naar anderen.’

‘Bedankt Philip!’

‘De training kan je helpen met het maken van keuzes die goed voor je zijn. Beter slapen, meer ruimte.’

Wat is de kracht van de training?

april 2019

‘Je oefent veel tijdens de training, dus als je dat doet ben je al een heel eind op pad.’

‘Door bewustwording krijg je rust.’ 

‘Goede kennismaking met mindfulness met een trainer die je bij de hand neemt.’

‘Dat er ruimte is voor je eigen ontwikkeling.’

‘Goed georganiseerd en fijn programma.’

Wat is de kracht van de training?

november 2019

‘Leren aandacht te hebben voor alles om je heen. In het nu te zijn.’

‘Oefenen van aandacht.’

‘De training is de tijd en moeite dubbel en dwars waard. Zou iedereen moeten doen. Zou een schoolvak moeten zijn.’

‘De kracht van de training is dat je leert om in balans te blijven.’

‘Mindfulness vraagt aandacht voor aandacht.’

‘Wekelijkse sessie van 2,5 uur om tot jezelf komen, te luisteren, te delen, te ervaren, te accepteren, bewust te zijn van lichamelijke en mentale processen en te leren dat je elk moment opnieuw kunt beginnen.’